La guerra no és pas un fenòmen nou, vé acompanyant a la humanitat des del mateix naixement de la civilització allà al llevant mediterrani, zona d’interessos confrontats inclús avui en dia.
Des de la pintura i al llarg del temps, els artistes ens han anant
deixat constància de tot allò que comporta un conflicte armat: dolor, mort, ferida, mutil·lació, malaltia, epidèmia, desnutrició, emigració ...
Tot, des de la seua manera d'expressió del fet, a vegades, des de les experiències viscudes en primera persona.
Ací us mostre un papir egipci on es representa la
batalla de Qadesh (1274 a.C.), una de les principals batalles de l'Antiguitat, ocorreguda a l'actual sofrida regió de Síria. Els contendents, en aquesta ocasió, eren l’Imperi hitita i l'Egipte de Ramsés II, les
dues grans potències del moment, que veien xocar els seus interessos
comercials i territorials i volien convertir-se en la potència
hegemònica de la zona.
La batalla de Qadesh, per altra banda, va ocasionar, anys després dels fets, el primer tractat de pau de la Història, documentat fefaentment en diversos suports.
Com Ramsés II va convertir la batalla en un
tema principal del seu regnat, la seua descripció també està present en forma
de baixrrelleus en molts dels temples que manà construir.
Però, una de les obres més conegudes de l'Antiguitat és, sens dubte, el mosaic d'Alexandre el Gran realitzat prop de l'any 200 a.C., on se'ns mostra la batalla d'Issos (333 a.C.) també a la zona de Síria, en la qual Alexandre III, rei de Macedònia, tractava d'arribar a Darios III, el rei persa, situat a dalt del carro, per capturar-lo o assassinar-lo, i així conquerir el seu territori.
Inclús des d' una expressió naif tenim l'horror de la guerra representat. Ara en forma de nena harapienta amb les mans ocupades per una espasa i una antorxa, que corre junt a un cavall negre a sobre un camp de cadàvers en un paisatge calcinat. Henri Rousseau la va expressar així en 1894, al retindre en la retina el conflicte franco-prusià de 1870 i de la Comuna de 1871.
Però, una de les guerres més prolíficament representada ha sigut la Primera Guerra Mundial (1914-1918), per la multitud de pintors que es van vorer immersos en ella.
La mort de l'arxiduc Francesc Ferran D'Àustria a mans d'un estudiant serbi desencadenà el joc d'aliances pel qual Alemanya donaria suport a Àustria-Hongria; i Rússia, França i la Gran Bretanya recolzarien Sèrbia.
La mort de l'arxiduc Francesc Ferran D'Àustria a mans d'un estudiant serbi desencadenà el joc d'aliances pel qual Alemanya donaria suport a Àustria-Hongria; i Rússia, França i la Gran Bretanya recolzarien Sèrbia.
La Pintura En La Primera Guerra Mundial Resum from jose.marti
enllaç de:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada