La romanització arribà a la península i amb ella el cristianisme. Als
punts estratègics com les ciutats ho aconseguí amb més o menys facilitat però,
a les zones rurals que, eren la gran majoria de la península, tardà inclús
segles en prosperar i, per tant, aquestes zones mantingueren les arrels dels
pobles indígenes, íbers i celtes i les creences paganes durant més temps.
Aquestes
creences fòren perseguides pel
poder en una societat analfabeta, i s’anaren desdibuixant. D’elles esdevingueren supersticions o rondalles
que perduraren en la memòria oral tergiversades pel discurs de la nova
jerarquia religiosa i contaminades de falses acusacions.
Perquè una tàctica poderosa
del cristianisme fou apoderar-se dels símbols d’altra
religió, com ídols, temples o tradicions. De manera que, poques generacions
després estos pobles havíen oblidat l’ origen auténtic d’ estes
tradicions i déus.
Un exemple clar de manipulació a les creences per part del cristianisme
el tenim al culte a Isis, una deessa primigènia.
Isis d'Egipte
Conta la llegenda que, el rei Osiris governava l’Antic
Egipte amb pau i saviesa fins que emprengué un viatge, deixant el poder a mans
de la seva esposa i germana, Isis. Set, un altre germà, enutjat perquè
considerava que mentrestant era ell qui havia de governar, conspirà contra
Osiris i a la tornada l’assassinà, llençant el seu cos al Nil dins d’un cofre
tancat. Isis no defallí fins a recuperar el cos de l’espòs, però Set robà el
cadàver i el trossejà en catorze bocins que escampà per tot Egipte. De nou,
Isis recorregué tot l’imperi fins a reunir els bocins i recompondre el cos del
seu estimat.
Isis és considerada una dona de gran bondat i saviesa,
esposa fidel i mare protectora. El culte a Isis s’estengué per tots els pobles
mediterranis, que la consideraren amb poder sobre la terra i els seus cicles,
sobre el mar i l’infern, definint-la com a “Reina del Cel” o “Mare de Déu”. En terres dels ibers, se sap que
tingué devots a Tarraco, Saguntum i Valentia, i que s’hi mantingué la devoció,
pel cap baix, fins al segle III.
Nammu (ca.3000 a.n.e.) / Isis (entre 664-332 a.n.e.) / Mare de Déu de la Llet (Bartolomé Bermejo, 1440–1498)
La seva influència fou tan forta
a tot l’Imperi romà, que quan s’imposà el cristianisme, inicialment amb un únic
déu masculí, l'Església hagué de posar remei a la necessitat popular d’una divinitat
femenina enaltint a Maria, mare de Jesús, a partir del concili d'Efes, celebrat l'any 431. De fet, la iconografia més universal
de Maria amb Jesús és una continuació de les representacions d’Isis amb el
seu fill Horus.
I és que, en les antigues
civilitzacions, hi trobem amb freqüència una primera divinitat femenina, anomenada deessa primigènia que, és
l’origen de totes les altres.
En la sumèria, Nammu fou el mar primitiu de qui
va néixer An (el Cel) i Enki (la Terra). Tot i la cabdal importància d’aquesta
deessa en la genealogia dels déus sumeris, se’n troben poques referències
escrites, Enki pren bona part de les seves atribucions i Nammu resta com un
difús record d’èpoques anteriors.
Per als celtes fou Danu o Dana. Algun autor cita que el seu nom significara “Aigua del cel”, i que el gran riu Danubi prendria el seu nom d' ella. La qual cosa resulta curiosa doncs, des del seu naixement és on es
suposa començà la gran expansió céltica.
En la mitologia grega, Gaia és la primera deessa, sorgida
del Caos, personificació de la fertilitat i de la qual descendeixen la resta de
déus, una nombrosa fillada. Totes elles les podem considerar com el record de
la més antiga Deessa Mare que, per tant, és la seva antecessora.
Alguns escriptors de l’antiguitat
clàssica veien molt semblants la Isis egípcia i la Demèter grega. Deessa de la
fertilitat, del seu aparellament amb Zeus nasqué la filla Coré, que més gran
fou raptada per Hades, germà de Zeus i déu del món subterrani, de l’infern i
dels morts. Demèter cercà desesperadament la seva filla durant nou dies, fins
que Helios —el déu Sol—, que ho veu tot, li explicà el rapte i que Coré ja no
era donzella sinó l’esposa d’Hades, amb el nou nom de Persèfone.
Retorn de Persèfone (1891) Frederic Leighton |
Quan Persèfone és amb Hades
—tardor i hivern— les fulles cauen i s’atura el creixement dels vegetals, per
la tristor de Demèter; quan —primavera i estiu— la filla torna al seu costat i
amb ella l’alegria de la mare, les flors floreixen i la terra esdevé fèrtil.
D’antigues deesses
vinculades a la fertilitat i als cicles agraris en trobaríem a tots els
continents i la llista seria extremadament llarga i complexa perquè inclús les versions d’un mateix personatge, ja en les escriptures antigues, poden ser
bastant diverses. Així que, en aquesta entrada nomenarem només les més importants i properes.
Tanit a Cartago i Eivissa
Dama d'Eivissa - Tanit, necròpoli del Puig des Molins (segle III aC) |
A Tanit se la vincula a una
divinitat més antiga de les que ara són terres de Síria, concretament a Anat,
deessa de la fertilitat a la molt important i antiquíssima ciutat portuària
d’Ugarit, ja poblada fa uns 8.000 anys i que fou completament i definitivament
destruïda cap al 1.185 a.n.e.
Cailleach i Brigit als pobles celtes
Llegenda de Cailleach
Cailleach (Karolina Szymkiewicz) |
En la mitologia celta també hi
trobem l’empremta dels sumeris en el personatge de Cailleach (es pronuncia Callaj), que en gaèlic escocès
significant vella i en gaèlic
irlandès vella, bruixa; fàcilment
vinculable a Kali.
A Cailleach se la descrivia com
una vella fetillera de pell blavosa, protectora tant de les feres boscanes com
del bestiar domèstic durant la tardor i l’hivern. Ella governava aquests mesos
que el creixement dels vegetals queda aturat.
La seva oposada, Brigit, jove
deessa del foc i de la música, protectora de les dones embarassades, gran
coneixedora de les plantes medicinals, promotora de la saviesa, la perfecció,
la intel·ligència i la creativitat, comptava amb una devoció tan arrelada entre
els irlandesos, que els predicadors cristians, no podent-la eradicar, la
convertiren en santa Brígida d’Irlanda.
Brigit |
Segons una de les llegendes, Cailleach empresona Brigit cada any durant la festa celta de Samhain, el 31 d’octubre, dita també Diada de Tots Sants, per mantenir-se com a Reina de l’Hivern fins a Imbolc, la festa de benvinguda a la primavera, en què Angus McOg, fill de Cailleach i déu de l’amor eternament jove, allibera Brigit perquè regni durant els mesos càlids, en els quals es concentra la productivitat de la terra.
Diu una altra llegenda que
Cailleach passeja pels boscos cercant l’amor dels homes,
perquè l’acte sexual la torna jove i bonica. Quan enviuda, cerca de seguida un
nou marit i els seus fills es compten per dotzenes. En el fons, Cailleach i
Brigit són dues cares d’un mateix personatge que simbolitza el pas del temps i
de les estacions, el cicle agrari i la fertilitat de la terra, la vida i la
mort.
Mari a Euskalherria
Mari (Elena Dudina) |
Segons J. M. de Barandiarán, d’entre els nombrosos personatges de la mitologia basca, destaca el de Mari, considerada com la cap de totes les divinitats del món. De les moltes formes que pot prendre, la que més es repeteix la relaciona amb el foc quan es mou per la terra o l’aire, però resideix habitualment a les regions del món subterrani, que comuniquen amb l’exterior per algunes coves i avencs.
Cova de Mari a Amboto |
Un dels rituals més comuns del
seu culte és llançar pedres a coves, dòlmens o determinades basses d’aigua,
dient: “au iretzat eta ni Jainkoarentzat”
(això per a tu i jo per a Déu).
Iunstir a Ibèria
Els ibers —establerts des d’antic
en el futur territori valencià i català— veneraren Iunstir, de qui en coneixem
l’existència per nombroses inscripcions en alfabet iber, del qual en sabem el
valor fonètic però no el significat dels seus mots. Gràcies a la perseverança d’alguns
investigadors, s’han fet traduccions d’alguns textos, que no podem considerar
definitives, però, si més no, ens acosten al seu significat. Per elles es
dedueix que Iunstir fou la gran Deessa Mare a qui els ibers adreçaven les seves
súpliques per tal que els afavorís amb una nombrosa fillada, l’aigua de la
pluja i el bon temps, la fertilitat dels ramats, l’abundor dels esplets del
blat, l’exhuberància dels horts, i els mantingués en el recte camí de la vida
procurant-los tranquil·litat, fortalesa, prudència, amistat o la virtut de la
veritat.
IUNSTIR (plom del Solaig, Betxí, s. II a.n.e.) |
Més enllà dels textos, no es
conserva cap imatge o escultura que puguem afirmar amb certesa que representa
Iunstir. El seu nom ens pot remetre a la babilònica Ishtar, i en l’aspecte
moralitzant a la Mari dels bascos, la llengua dels quals està directament
emparentada amb la dels ibers.
La molsosa catalana
La Molsosa és un geni del bosc, una espècie de bèstia de quatre potes i el cos cobert de molsa (musgo en castellà), que castiga la gent que s'instal·la al bosc o el fa malbé, tallant arbres o recollint carbó. Li té por als cops de pedra i sobretot, al foc.
Per preservar les seus cabanyes, els carboners ballaven al voltant d'elles amb branquetes enceses i quan tenien a punt la carbonera, picaven una paella amb una destral per espantar la Molsosa.
Aquest geni del bosc té un instint maternal molt desenvolupat, alguns diuen que rapta nens petits, d'altres que té cura dels que troba perduts al bosc.
Hi ha hagut carboners i llenyataires que s'han casat amb ella, i han tingut nens preciosos. En compensació la Molsosa sempre protegeix els seus amants.
Hi ha alguns elements de la
Molsosa, que els trobem en les Deesses Mare:
–pedres: els carboners de la Cerdanya en tiren per protegir la
barraca, els bascos les tiren a les coves que són suposades portes d’entrada al
món subterrani de Mari, en senyal d’adoració, remetent-nos a l’antiquíssim
costum de dipositar pedres a les tombes, vigent durant l’Imperi Romà i que
encara es practica entre els jueus.
–foc: per la capacitat de destrucció del bosc provoca un gran temor
en la Molsosa. A Mari, en canvi, se la imagina creuant el cel envoltada de
flames, a l’índia Kali també se la representa sovint amb flames i a l’irlandesa
Brigit se l’associa amb el foc.
–feram de bosc: protegida per la Molsosa, com també ho fa Cailleach
durant l’hivern.
–rapte d’infants: en el cas de la Molsosa, empesa pel fort desig
maternal; Mari també en rapta. L’ojàncana càntabra i la Negra Agnès celta, els
rapten i els devoren, qui sap si com a reminiscència de primitius sacrificis
humans o com a simbolisme de la gran mortalitat infantil de totes les èpoques i
fins al segle XX.
–casament amb mortals: la Cailleach celta i la nostra Molsosa
cerquen bosquerols, la primera perquè el sexe la rejoveneix i la segona per
tenir fills, presumir-ne i, així, engrescar més bosquerols a aparellar-s’hi.
–protecció maternal: qualitat exercida sense límits per la Molsosa.
A la fenícia Tanit també se l’anomenava Dida; a l’egípcia Isis se la representa
sovint donant el pit al seu fill Horus, exactament igual que a la posterior
Maria, la cristiana mare de Jesús, en les nombroses pintures i imatges de la
Mare de Déu de la Llet. A l’irlandesa Brigit se la considera protectora de
l’embaràs.
–cicles agraris contraposats: quan la grega Persèfone és amb la seva
mare Demèter, la natura es desperta i creix; el mateix passa quan la sumèria
Inanna és amb el seu marit Dumuzi. La celta Cailleach empresona Brigit durant
els mesos freds i quan aquesta és alliberada esclata la primavera. Qui sap si
aquesta contraposició Cailleach (temps fred, vella, lletja) – Brigit (temps
càlid, jove, bonica) la podríem trobar entre la Molsosa i les dones d’aigua. La
primera és vella i lletja, les segones, eternament joves i encisadores; les
dues tenen en comú que es poden casar amb mortals, tenir-hi fills i portar la
riquesa, l’una al bosquerol i l’altra a l’hereu, gràcies als seus grans
coneixements de la natura.
Però, molts segles han
passat i per això, calen moltes precaucions a l’hora d’interpretar aquests
personatges de la mitologia popular, dels quals els nostres folkloristes van
recollir, entre finals del segle XIX i mitjan segle XX, els darrers vestigis
rescatats de la memòria oral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada