ESQUEMA PER A LA PART TEÒRICA
Història i
referents
|
Aglutinant
(adhesiu)
|
Útils i
materials
|
Suport
|
Tècniques
(maneres d’aplicar-lo)
|
||
PROCEDIMENTS
SECS
|
Llapis
|
Aparegué
en el 2000 a.C. com a càlam (canya).
El
grafit es descobrí al s.XVI.
L’actual
l’inventà Nicolas Jacques Conté en 1795 motivat per la escassetat de grafit
anglès que originava el bloqueig naval de les tropes napoleòniques a l’Armada
Britànica.
El
llapis de color aparegué a finals del segle XiX. Toulouse Lautrec és un dels
pioners. El seu ús és per a cartells, il·lustracions, apunts, esbossos.
|
Argilla.
El pigment és mineral (grafit)
Goma de celulosa
|
De diferents dureses:H,HB,B.
Esfumí.
Goma d’esborrar.
Cuir.
Drap.
|
Argila i pergamí en els orígens.
Actualment paper.
|
1.
Puntillisme: punt gràfic.
2.
Linealitat: mateixa direcció o encreuant,etc.
3.
Clarobscur.
4.
Sfumato.
5.
Taques amb plantilles.
6.
Transparències.
7.
Transferències. Calc.
8.
Frotades (frottage)
9.
Gratades(grattage)
|
Pastel
|
Des
del segle XVI amb
“Isabel
de Este” (1500)
Auge
del retrat en la França del segle XVIII. Artistes com Quintin La Tour o Jean
Baptiste Chardin.
A
finals del XIX, l’impressionista Claude Monet i Edgar Degas.
|
Goma de tragacant
|
De diferents dureses: dures,mitges i toves.
Esfumí.
Gomes moltdetjables
|
Paper de diferent textura i color.
|
1.
Linealitat: mateixa direcció o encreuant,etc.
2.
Clarobscur.
3.
Sfumato.
4.
Taques amb plantilles.
|
|
Retolador
(procediment humit)
|
El 1r retolador
l’inventà el japonés Yukio Horie en 1962. S’ha utilitzat molt en les
presentacions en el disseny industrial i gràfic, per a il·lustració, còmics i
art urbà. I molt poc per a obres artístiques definitives, sí en esbossos.
Artista Pop: Roy
Lichtenstein.
Artista urbà: Kheit
Haring.
|
Aglutinant amb base
d’alcohol o d’aigua
|
Cinta adhesiva
Gomes
alcohol
|
Paper
Cartró blanc
|
1.
Puntillisme: punt gràfic.
2.
Linealitat: mateixa direcció o encreuant,etc.
3.
Clarobscur amb línia.
4.
Ús de plantilles.
|
|
PROCEDIMENTS
GRASOS
|
Cera
|
Des de l’Antic
Egipte com a encáustica.
Les actuals són del
segle XIX.
Surrealistes com
Paul Klee i Joan Miró.
|
Cera verge
|
Cotonpèl.
Essència de trementina.
Escuradents o altre raspador
|
Paper
Tela
Fusta
|
Antigues:
1.Encàustica. Aplicant calor.
Actuals:
1.
Puntillisme: punt gràfic. Degoteig aplicant
calor.
2.
Linealitat: mateixa direcció o encreuant,etc.
3.
Clarobscur.
4.
Sfumato amb cotonpèl.
5.
Taques amb plantilles.
6.
Llavat amb essència de trementina.
7.
Esgrafiat amb escuradents. Raspallats.
|
Oli
|
Des de l’Antiguitat i sobretot a l’Edat Mitjana combinada
amb el fresc i el tremp. Però, foren el pintors flamencs al segle XV qui
realment li donaren major protagonisme,
reemplaçant al tremp; i posteriorment al guix en el
renaixement italià. Per això, sol ser atribuït als germans van Eyck, sobretot
a Jan (1390-1441).
Altre pintor flamenc:
El Bosch (1450-1516).
Renaixentistes:
Antonello da Messina (1430-1479)
Leonardo da Vinci (1452-1519), Rafael Sanzio (1475-1564).
|
Oli de llinassa
|
Tubs d’oli
Pinzells llargs
Espàtules
Essència de
trementina
Cavallet
Secatiu de cobalt
|
Tela
Fusta
Cartró
|
1.
Pinzellada prima i textura llisa.
2.
Pinzellada gruixuda, molt texturada.
3.
Puntillisme (mescla òptica)
4.
Capes transparents i opaques superposades
sobre fons de color.
5.
Fundits de colors sobre el suport.
6.
Transparències (veladures)
7.
Esgrafiat
8.
Empastos
9.
Alla prima (única sessió)
|
|
PROCEDIMENTS
AQUOSOS
|
Tinta
xinesa
|
Fou utilitzada pels
egipcis en el 2000 a.C. i pels xinesos
en el 400 a.C.
És més utilitzada
per a estudis i esbossos.
Artistes com
Leonardo da Vinci, Rembrant, Goya, Toulouse Lautrec.
|
Goma laca
|
Pinzells
plumilles
Estilògrafs
esponja
|
Paper de diferent
textura
|
1.
Puntillisme: punt gràfic.
2.
Linealitat: mateixa direcció o encreuant,etc.
3.
Cal·ligrafia
4.
Aiguada-clarobscur
5.
Taques amb plantilles.
6.
Transparències.
7.
Gratades(grattage)
8.
Estampacions.
|
Aquarel·la
|
L’orige
està en els papirs de l’Antic Egipte i en el
segle
I a.C. en la cultura xinesa acompanyant la invenció del paper.
Renaixement
s.XV: Alberto Durero
Paisatgisme
anglès: Joseph Mallord William Turner (1775-1850)
Impresionista:
Claude
Monet
Postimpresionista:
Paul
Cézanne
Expressionistes
com Emil Nolde, Wassily
Kandinsky
i Paul Klee.
|
Goma aràbiga
|
Pinzells
Esponja
Sal
grossa
Paleta
|
Paper de diferent
textura i pes.
|
1.
Puntillisme amb pinzell.
2.
Degoteig (dripping)
3.
Esguitxada
4.
Transparències i aiguades
5.
Ús de plantilles.Estarcit.
6.
Gratades(grattage)
7.
Estampats
8.
Amb sal grossa
|
|
Guaix
|
Descoberta al s.XI per un monje que li afegí blanc de zinc
a l’aquarel·la.
Renaixement:
Albert Durero
Paisatgisme
anglès: Joseph Mallord William Turner (1775-1850)
Finals
del s.XIX en el mòn del cartellisme: Toulouse Lautrec, Alfons Mucha.
Fauvisme,
cubisme i surrealisme.
|
Goma aràbiga
|
Pinzells
Paleta
Esponja
Rasqueta
|
Paper
Cartró
Fusta
llenç
|
1.
Puntillisme.
2.
Pinzellada prima i textura llisa.
3.
Puntillisme (mescla òptica)
4.
Capes transparents i opaques superposades
sobre fons de color.
5.
Fundits de colors sobre el suport.
6.
Transparències (veladures)
7.
Esgrafiat
8.
Estampats
7. Alla prima
(única sessió)
|
|
Tremp d’ou
|
Des de l’Antic Egipte: retrats, sarcòfags.
Món bizantí i Edat Mitjana.
Renaixement: Sandro Botticelli (El
naixement de Venus), Mantegna, Fray Angèlico, Miguel Àngel (totes les taules
conservades). Va ser reemplaçat per l’oli.
Actualment a Rússia i Grècia en les
icones ortodoxes fonamentalment.
|
ou
|
Pinzells
Paleta
Esponja
Rasqueta
|
Paper
Cartró
Fusta
llenç
|
1.
Pinzellada prima i textura llisa.
2.
Puntillisme (mescla òptica)
3.
Capes transparents i opaques superposades
sobre fons de color.
4.
Fundits de colors sobre el suport.
5.
Transparències (veladures)
6.
Esgrafiat
7. Alla prima
(única sessió)
|
|
Acrílic
|
1ª
meitat del segle XX en Alemanyia i EEUU paral·lelament.
Muralistes
mexicans: Diego Rivera, Siqueiros, Orozco.
Expressionistes
abstractes:
Jackson
Pollock, Rothko. Noland.
Artistes
Pop:
David
Hockney, Roy Lichtenstein.
|
Cola vinílica
|
Pinzells
Espàtules
Paleta
Esponja
Rasqueta
Aerògraf
|
Qualsevol
suport flexible o rígid: paper, tela, fusta, mur.
|
1. Puntillisme
amb pinzell.
2. Degoteig
(dripping)
3. Esguitxada
4. Transparències
i aiguades
5. Veladures.
6. Empastos.
7. Tinta
plana
8. Ús
de plantilles.Estarcit.
9.
Gratades(grattage)
10. Raspallats
11. Estampats
12. Amb
aerògraf
13. Alla prima (única sessió)
|
|
PROCEDIMENTS
MIXTOS
|
2 ó més
|
Des de
l’Antiguitat.
Amb la pintura
matèrica es potencia.
|
varios
|
varios
|
Paper
Cartró
Fusta
Llenç
mur
|
Carbonet-sanguina
Cera-tinta xinesa
Llapis
colors-retoladors
Aquarel·la-retoladors
Guaix-pastel
1r Acrílic- 2n Oli
etc
|
ALTRES
PROCEDIMENTS
|
Collage
|
S’inicia
amb Picasso i Braque amb el cubisme quan comencen a “pegar” troços plans de
la seua realitat en les seues obres en compte d’imitar-la.
Hannah
Höck (1889-1978) co-fundadora del moviment Dada, va ser pionera del
fotomuntatge.
|
No n’hi ha perquè
no és un procediment pictòric.
|
Teixits
Papers
Cartons
Fotografíes
Fragments de plàstics
Retalls de periòdic,etc
|
Paper
Cartró
fusta
llenç
mur
|
1. Pegar diferents
materials sobre el suport depenent de la intenció de l’artista.
|
Linòleum
|
Fou
inventat en 1860 pel britànic Frederick Walton com a recobriment de parets i
sols.
Com
a matriu per gravar s’utilitzà a principis del s.XX. Amb artistes com Matisse
(1869-1954), Picasso (1881-1973) i Jean Arp (1887-1966).
|
És un procediment
artístic però no pictòric.
Enmarcat dins de
les tècniques de gravat com a gravat en relleu (els blancs són buidats en la
matriu)
|
Gúbies
Rodet
Tinta
Tòrcul
|
Matriu
(permet
fer còpies múltiples): linóleum.
Estampa
amb papers de diferents tipus.
|
1.Amb una única
matriu.
Fent un sol color o
pocs amb reserves.
2. Amb més
d’una per tal d’obtindre colors
diferents en cada matriu.
3. A planxa
perduda. On es van fent modificacions.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada